21.08.2023 8:21
17.08.2023 10:01
Polska ma ogromny potencjał i możliwości, by stać się ważnym graczem na polu nowoczesnych sieci mobilnych. By wykorzystać tę szansę, musimy przyspieszyć prace nad wdrażaniem sieci 5G, szczególnie w lokalnym i prywatnym zakresie.
Związek Cyfrowa Polska w swoim piśmie skierowanym do sejmowej Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii wskazał, że nasz kraj musi przyspieszyć prace nad wdrażaniem sieci 5G. Tylko w ten sposób wykorzystamy potencjał, by stać się globalnie istotnym graczem na polu nowoczesnych sieci mobilnych.
Przed nami leży ogromna szansa dla przemysłu, służby zdrowia, transportu, edukacji, energetyki i komunikacji.
– czytamy w stanowisku organizacji
Eksperci Cyfrowej Polski podkreślają, że dotychczasowe badania i raporty nie świadczą dobrze o wykorzystywaniu przez Polskę potencjału w dziedzinie nowoczesnych technologii. Jesteśmy jednym z zaledwie dwóch państw Unii Europejskiej, które nie przydzieliło jeszcze żadnych dostępnych pasm częstotliwości 5G.
Sieci prywatne priorytetem, ale nie ma dla nich częstotliwości
Aby to zmienić, Cyfrowa Polska przygotowała szereg opinii i rekomendacji mających wspomóc rozwój sieci 5G w Polsce. Kilka ważnych uwag dotyczy na przykład zasad dystrybucji pasma. W stanowisku organizacji szczególnie mocno podkreślony jest temat sieci lokalnych.
Sieci prywatne powinny stanowić mocny komponent całego 5G w Polsce, bo realizują konkretne, lokalne potrzeby społeczne oraz biznesowe i uzupełniają tym samym ogólnopolskie sieci operatorskie. Dlatego apelujemy o jak najszybsze zainicjowanie możliwości korzystania z lokalnego pasma, niezależnie od aukcji bloków częstotliwości przeznaczonych dla operatorów ogólnokrajowych.
– powiedział Michał Kanownik, prezes Związku Cyfrowa Polska
Organizacja liczy na przełom w tej sprawie. Urząd Komunikacji Elektronicznej kilka miesięcy temu deklarował, że w wakacje udostępni częstotliwości pasma 5G dla sieci prywatnych.
W Polsce mamy pierwsze udane przykłady uruchomienia prywatnych sieci 5G. Nowoczesną sieć przemysłową wdrożył Orlen na terenie swojego zakładu produkcyjnego w Płocku, a Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna zbudowała wewnętrzną sieć kampusową. Oba przykłady można uznać za pełen sukces. Łódzka sieć umożliwia testowanie przez inwestorów i startupy najbardziej innowacyjnych rozwiązań technologicznych, a PKN Orlen dzięki swojej inwestycji będzie mógł efektywnie wesprzeć swoje procesy produkcyjne. To dowodzi, że sieci 5G stanowią olbrzymią szansę. Aby polski biznes się rozwijał, musimy dać przedsiębiorcom możliwości wykorzystania najnowocześniejszych technologii.
– wyjaśnił prezes Cyfrowej Polski
Co zrobić z dostawcami wysokiego ryzyka?
W piśmie wysłanym do Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii sporo miejsca poświęcono również cyberbezpieczeństwu. Szczególnie newralgicznym tematem jest kwestia tak zwanych dostawców wysokiego ryzyka, czyli stanowiących zagrożenie dla obronności i bezpieczeństwa państwa.
Mając na względzie bezpieczeństwo infrastruktury, musimy uszczelnić system wobec podmiotów, które mogłyby w sposób nieuprawniony administrować danymi lub inaczej oddziaływać na bezpieczeństwo i stabilność sieci. To szczególnie istotne w momencie podwyższonego ryzyka dla bezpieczeństwa państwa.
– powiedział Michał Kanownik
Dlatego Cyfrowa Polska proponuje takie rozwiązania, jak wykluczenie dostawców wysokiego ryzyka z możliwości świadczenia usług. Co więcej, sprzęt takiego dostawcy miałby być wyłączony z dalszego użytkowania w ciągu maksymalnie trzech lat. Eksperci organizacji postulują także zdefiniowanie listy organizacji, mogących wnioskować o uznanie konkretnego przedsiębiorstwa za dostawcę wysokiego ryzyka. Miałyby się na niej znaleźć zarówno Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego czy Prokuratura Generalna, jak i Ministerstwo Cyfryzacji czy Urząd Komunikacji Elektronicznej.
Choć branżowi eksperci od wielu miesięcy zwracają na to uwagę, do tej pory temat dostawców wysokiego ryzyka nie został prawnie skonkretyzowany. Pewne kroki poczyniła w tej sprawie Unia Europejska, tworząc unijny zestaw narzędzi na potrzeby cyberbezpieczeństwa sieci 5G. To jednak, jak podkreśla Cyfrowa Polska, nie wystarczy. W kwestiach bezpieczeństwa państwa powinniśmy polegać przede wszystkim na wewnętrznych rozwiązaniach – przekonują eksperci organizacji. Dlatego, zdaniem Cyfrowej Polski, powinniśmy jak najszybciej stworzyć prawne ramy rozwoju sieci 5G w Polsce.
12.08.2023 15:52
11.07.2023 8:04
22.06.2023 9:57
Walne zgromadzenie akcjonariuszy zdecydowało o zmianie nazwy PKN Orlen.
PKN Orlen, czyli Polski Koncern Naftowy Orlen, zmienia nazwę. Decyzja została podjęta na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy. Za nową nazwą opowiedziało się aż 99,97 procetn głosujących.
PKN Orlen zmienia nazwÄ™
Zmiana nazwy nie jest wielka i tak naprawdę nic nie zmienia z perspektywy samych klientów stacji. Zamiast PKN Orlen będzie to teraz po prostu Orlen, bez pierwszych trzech liter, które oznaczały Polski Koncern Naftowy. Jest to uproszczenie nazwy, które powinno zostać pozytywnie przyjęte przez Polaków. W rzeczywistości raczej mało kto posługiwał się pełną nazwą PKN Orlen.
W latach 2023-2026 ok. 66 proc. wartości Grupy dawać będą segmenty niezwiązane z przerobem ropy. Tym samym określenie "naftowy" w nazwie nie jest już adekwatne i spójne w zawiązku z wizją i planami rozwoju poza segment naftowy.
- argumentował zarząd we wniosku o zmianę nazwy.
Zarząd spółki jest zdania, że zmiana pozwoli zachować spójność z przyjętą strategią Orlen 2030, która zakłada budowę koncernu multienergetycznego, a także globalną ekspansję. Już teraz spółka zarządza rafineriami w Polsce, Czechach i Litwie. Dodatkowo prowadzi działalność wydobywczą w Norwegii, Pakistanie i Kanadzie. Skarb Państwa ma 49,90 proc. udziałów w Orlenie.
Â
Â
14.06.2023 13:36
12.06.2023 13:33
09.06.2023 10:04
08.06.2023 17:52
07.06.2023 15:42
​Ceny paliw Orlenu w grudniu 2022 r. malały wolniej niż notowania cen paliw na rynkach europejskich, nie naruszyły jednak unijnych i polskich przepisów ochrony konkurencji - poinformował w środę UOKiK. Wyjaśnił, że poziom cen paliw w tym czasie był niższy niż uznawany za nadużywanie pozycji dominującej.