30.09.2023 21:46
29.09.2023 21:47
29.09.2023 18:38
28.09.2023 19:00
Niektóre samochody z napędem na cztery koła, zwłaszcza terenowe i uterenowione SUV-y dają możliwość przełączania napędów w prosty i dogodny sposób, tak aby samochód jak najlepiej spisywał się na danym rodzaju drogi. Właśnie do tego służy przełącznik napędu, na którym znajdziemy skróty 2H, 4H i 4L? Rozszyfrowujemy te symbole.
27.09.2023 15:28
Po zaprezentowaniu wnętrza nowej generacji Kodiaqa i Superba Skoda ponownie podgrzewa emocje związane z nadchodzącą premierą pierwszego z modeli. Równo tydzień przed tym wydarzeniem Czesi opublikowali szkice przedstawiające wygląd zewnętrzny nowej generacji SUV-a.
26.09.2023 18:00
Od rekreacyjnej terenówki po rodzinnego SUV-a średniej wielkości – taką drogę przez cztery generacje (obecnie na rynku znajduje się piąta) przeszła Toyota RAV4. Model z IV pokolenia produkowano od 2013 do 2018 roku i jest on jednym z najbardziej polecanych. Pod warunkiem, że wybierzemy odpowiednią wersję.
19.09.2023 20:46
Zmniejszenie z 3,5 do 1,8 tony dopuszczalnej masy całkowitej samochodu, jaki można prowadzić dysponując prawem jazdy kategorii B, to nowy pomysł Parlamentu Europejskiego na "poprawę bezpieczeństwa na europejskich drogach". Projekt, który uderzyć może w miliony kierowców, to jeden ze sposobów na zatrzymanie ekspansji suv-ów. Tyle tylko, że wydaje się absurdalny.
13.09.2023 21:26
Europosłanka z Partii Zielonych, Karima Delli, proponuje wyłączenie SUV-ów z klasycznego prawa jazdy B. Jak przekonuje, tego rodzaju pojazdy są zbyt masywne, by klasyfikować je jako zwyczajne osobówki.
Jak wiadomo, prawo jazdy kategorii B upoważnia do kierowania pojazdami o masie do 3,5 tony. Wyjątek stanowią autobusy, motocykle i wolnobieżne pojazdy rolnicze. Z czego tych dwóch pierwszych prowadzić nie można, z kolei w tym ostatnim przypadku jest odwrotnie, mimo zazwyczaj większej masy.
Europosłanka Karima Delli, francuska polityk z Partii Zielonych, przekonuje jednak, że obecne przepisy są wadliwe. A chodzi o SUV-y, które w opinii parlamentarzystki wymagają pogłębionego szkolenia kierowców, a co za tym idzie dodatkowych regulacji.
Cięższy, czyli groźniejszy, zwłaszcza wobec znikomego doświadczenia kierowcy
Jak wyjaśnia deputowana, typowy SUV cechuje się masą przekraczającą 1800 kg, przez co jest nawet dwukrotnie cięższy od małych samochodów miejskich. W przypadku kolizji rachunek szkód jest oczywisty. Tymczasem autoszkoły w ramach swych kursów korzystają zazwyczaj z aut małych, więc w opinii Delli młodzi kierowcy nie mają odpowiedniej świadomości sytuacyjnej.
Sugerowanym rozwiązaniem tego problemu jest wprowadzenie nowej kategorii prawa jazdy, B+, która uprawniałaby do kierowania samochodami osobowymi o masie 1800 kg lub wyższej. Co więcej, wedle projektu o taki dokument mogłyby starać się dopiero osoby z co najmniej 2-letnim stażem na drogach.
Ku uciesze zainteresowanych, szanse materializacji niniejszej koncepcji są raczej znikome i to nie tylko z uwagi na aktualną pozycję Zielonych w Europarlamencie. Sam proponowany limit tonażu można bardzo łatwo podważyć, gdyż na przykład 1730 kg waży Tesla Model 3 w wersji 75 kWh, a Model S to już ponad 2 tony. Z elektrykami Delli już walczyć nie chce.
13.09.2023 6:15
Najlepiej sprzedające się auta w Europie to SUV-y. Sprzedaż w tym segmencie cały czas rośnie, a jako klasa stanowią już połowę rynku samochodów. Właśnie przekroczyły kolejny próg. Tesla Model Y bije rekordy sprzedaży, pozostawiając za sobą takie tuzy jak Volkswagen T-Roc i Toyota Yaris Cross.
08.09.2023 14:32
Od światowej premiery nowego Peugeota E-3008 dzieli nas już tylko kilka dni. W oczekiwaniu na rynkowy debiut Francuzi postanowili podgrzać atmosferę i zaprezentować oficjalne zdjęcia SUV-a nowej generacji. Trzeba przyznać, że projektanci znad Sekwany znają się na tworzeniu ponadczasowych sylwetek, jak mało kto.