30.09.2023 18:11
Rzadkie, łacińskie tłumaczenie listu autorstwa Krzysztofa Kolumba z 1493 roku, wydrukowane na dawnej prasie drukarskiej, ma zostać sprzedane na aukcji domu aukcyjnego Christie’s. Spodziewana cena to 1,2 mln funtów (około 6,5 mln zł). W treści można przeczytać wiadomość o "odkryciu Ameryki" przez Kolumba. Eksperci zwracają uwagę, że list ten to przykład "autopromocji i propagandy" - ówczesnego przykładu szerzenia fake newsów.
27.09.2023 0:00
Fake newsy w energetyce: Jak się przed nimi bronić i dlaczego to ważne?
06.09.2023 9:15
05.09.2023 17:09

T-Mobile Polska po raz drugi uruchomi edukacyjny projekt Pewni w sieci. Honorowy patronat nad tym przedsięwzięciem objęły Ministerstwo Cyfryzacji oraz NASK.
Edukacja jest potrzebna
Z badania Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że minionym roku 93,3% gospodarstw domowych posiadało dostęp do Internetu, a 85,7% osób w wieku 16–74 lata regularnie korzystało z Internetu. Jednocześnie jednak z roku na rok rośnie liczba cyberzagrożeń. Jak podaje CERT Polska, w 2022 roku liczba zgłoszeń incydentów bezpieczeństwa wzrosła o 178% w porównaniu do roku 2021. Przytoczone dane jednoznacznie wskazują, że edukacja w sferze odpowiedzialnego poruszania się po przestrzeni cyfrowej jest niezwykle ważna i wciąż bardzo potrzebna. Powinna być ona przy tym prowadzona przez doświadczone, dysponujące ekspercką wiedzą firmy i instytucje.
T-Mobile Polska szczyci się tym, że od ponad 25 lat tworzy rozwiązania infrastrukturalne przyczyniające się do budowy rynku cyfrowego oraz produkty przybliżające świat innowacji Polakom. Jednocześnie, jako firma odpowiedzialna społecznie, dąży do zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu korzystania z technologii, dbając o edukację w zakresie cyberbezpieczeństwa czy popularyzację wiedzy dotyczącej odpowiedzialnego korzystania z nowoczesnych rozwiązań. Dlatego też w ubiegłym roku magentowy operator rozpoczął ogólnopolską kampanię „Pewni w sieci”, w ramach której powstał cyberkurs składający się z 6 odcinków wideo. Eksperci opowiadali w nich o takich zagadnieniach, jak bezpieczne hasła, bezpieczne zakupy online, dezinformacja i fake newsy, ochrona danych i prywatności w sieci, spoofing oraz phishing.
Różne oblicza cyberbezpieczeństwa
W tym roku, w ramach drugiej edycji projektu, omawiane będą tematy jeszcze bliższe użytkownikom. Tym razem poruszone zostaną takie zagadnienia, jak bezpieczna e-administracja, sharenting, sztuczna inteligencja, higiena cyfrowa, pornografia i socjotechniki. Ekspertami, z którymi będzie rozmawiał prowadzący tę serię Karol Wójcicki, będą między innymi Janusz Cieszyński (minister cyfryzacji) czy Anna Borkowska (ekspert ds. edukacji cyfrowej w NASK).

Rozwój technologii wymaga odpowiedzialnych działań, dlatego naszym obowiązkiem jest zadbanie o odpowiednią edukację użytkowników sieci, by każdy niezależnie od wieku czy kompetencji cyfrowych, mógł poczuć się pewni i bezpiecznie. Chcemy dzielić się wiedzą, która dziś jest wyjątkowo potrzebna. W tym roku kontynuujemy nasz ogólnopolski projekt edukacyjny „Pewni w sieci” i w październiku ruszymy z kolejną jego edycją. Tym bardziej cieszy nas fakt, że takie instytucje, jak Ministerstwo Cyfryzacji i NASK objęły swoim patronatem nasze działania, bo to pokazuje, że temat bezpieczeństwa technologicznego jest naprawdę kluczowym zagadnieniem we współczesnym świecie.
– powiedział Andreas Maierhofer, prezes zarządu T-Mobile Polska
Wszelkie działania edukacyjne dotyczące bezpieczeństwa Polaków w sieci są cenne, gdyż korzystanie z Internetu stało się dla nas powszechnym zjawiskiem. Jako Ministerstwo Cyfryzacji wspieramy obywateli tworząc dla nich coraz szerszy dostęp do usług e-administracji, ale dbamy również o to, żeby Polacy korzystali z tych rozwiązań w sposób pewny i bezpieczny. Obecnie wspólnie z NASK prowadzimy kampanię dotyczącą bezpieczeństwa w sieci, a już za miesiąc w ramach kampanii edukacyjnej T-Mobile „Pewni w sieci”, którą objąłem patronatem honorowym, opowiem o zastosowaniu, zaletach korzystania oraz bezpieczeństwie aplikacji mObywatel.
– dodał Janusz Cieszyński, minister cyfryzacji
Dla NASK działania informacyjne, edukacyjne są niezwykle ważne. Cieszymy się, że możemy się nimi dzielić z innymi we współpracy z wieloma organizacjami, instytucjami, partnerami. Kampania „Pewni w sieci” wpisuje się w naszą codzienną, bieżącą działalność i mam nadzieję, że przyczyni się do jeszcze większego bezpieczeństwa w Internecie.
– powiedział Wojciech Pawlak, dyrektor NASK
Druga edycja kampanii „Pewni w sieci” wystartuje w październiku 2023 roku roku. Wszystkie materiały edukacyjne będą dostępne na stronie www.pewniwsieci.pl.
03.09.2023 16:31
29.08.2023 20:16
15.08.2023 22:09
02.08.2023 13:16
Instagram wprowadza oznaczenia treści stworzonych przez sztuczną inteligencję. Nowa funkcja jest w fazie testów.
Treści generowane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji stają się coraz powszechniejsze. Ot, naturalna konsekwencja rozwoju technologii i łatwego dostępu do stosownych narzędzi. Rodzi to jednak pewien problem: jak ustalić, czy znalezione w sieci zdjęcie Johnny'ego Deppa zbijającego piątkę z Józefem Piłsudzkim na pewno jest prawdziwe?
Oczywiście w tym konkretnym przypadku nie powinno to być takie trudne, ale ultrarealistyczne zdjęcia generowane przez AI rzeczywiście stanowią poważne zagrożenie. To wręcz wymarzone narzędzie dla środowisk, którym z różnych względów zależy na rozprzestrzenianiu się fake newsów. Na całe szczęście wygląda na to, że nie zostaniemy z tym problemem sami.
Instagram będzie oznaczał posty stworzone przez AI
Meta testuje nową funkcję, której zadaniem będzie oznaczanie zdjęć wykonanych z pomocą sztucznej inteligencji. Nowe rozwiązanie znalezione w aplikacji Instagram i to tam najprawdopodobniej zadebiutuje w pierwszej kolejności. Zamieszczone w niej materiały, przy których palce maczało SI, będą opatrzone stosowną adnotacją. Co ciekawe, na zrzucie przedstawiającym tego typu komunikat pojawia się informacja, że materiał został zgłoszony jako wygenerowany z pomocą AI przez samego użytkownika lub firmę Meta.
is working to label the contents created or modified by in order to be identified more easily ? — Alessandro Paluzzi (@alex193a)
To ostatnie daje nam kilka wskazówek, jak nowe rozwiązanie ma działać. Wygląda na to, że już niebawem użytkownicy będą zobligowani do oznaczania treści stworzonych z pomocą AI publikowanych na Instagramie. W określonych sytuacjach podobne oznaczenie może dodać administracja portalu, ale niestety nie wiemy nic na temat procedury, która miałaby temu służyć.Co dalej?
Czy podobne środki zostaną wdrożone także na pozostałych serwisach należących do Mety? Aktualnie nic na ten temat nie wiemy, ale byłoby cokolwiek zaskakujące, gdyby firma miała służące do tego celu narzędzia i nie wdrożyła ich np. na Facebooku, który stanowi przecież bardzo skuteczną platformę dla rozprzestrzeniania się fake newsów.
Inna sprawa, że póki co Meta nieszczególnie chce udzielać jakichkolwiek informacji na temat nowego narzędzia. Niewykluczone więc, że na jego szeroką implementację będziemy musieli jeszcze dłuuugo poczekać.
07.07.2023 8:12
20.06.2023 19:27
Lotnisko planuje kompleksowy remont pasa startowego. Jeden z portali internetowych poinformował, że z tego powodu zostanie zamknięte. To jednak nieprawda. Dementujemy tę informację.