Nauka  RSS
Meteoryt uderzył w Księżyc podczas zaćmienia. Opublikowano nagranie

W poniedziałek w wielu miejscach na świecie można było obserwować całkowite zaćmienie Księżyca. Tego samego dnia przypadała także tzw. superpełnia. Na nagraniach tego niezwykłego zjawiska dostrzeżono też meteoryt uderzający w Srebrny Glob.

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Najjaśniejszy kwazar odkryty na granicy wszechświata

#zrodlo
Międzynarodowy zespół badawczy, wykorzystujący kilka potężnych naziemnych teleskopów i kosmiczny Teleskop Hubble'a, odkrył najjaśniejszy kwazar, jaki dotąd znano. Stało się tak dzięki wykorzystaniu soczewkowania grawitacyjnego.

Superpełnia oraz całkowite zaćmienie Księżyca

21 stycznia nastąpi całkowite zaćmienie Księżyca. W Polsce będzie widoczne nad ranem podczas zachodu Księżyca. Dodatkowo na ten sam dzień przypada tzw. superpełnia Księżyca.

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Justyna Socha skazana za pomówienie lekarza

Justyna Socha z Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Wiedzy o Szczepieniach STOP NOP przegrała proces wytoczony jej przez lekarza dr. Pawła Grzesiowskiego. Sąd uznał, że pomówiła ona epidemiologa, sugerując, że jest lobbystą firm farmaceutycznych.

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Nowe badania. Najazd obcych gatunków zwierząt i roślin na Europę; zagrażają naturalnym ekosystemom

Niewystępujące dotąd w Europie gatunki, m.in. ryby, raki czy wiewiórki - zaliczono do najgroźniejszych inwazyjnych gatunków obcych, które mogą zagrozić przyrodzie UE. Większość pochodzi ze strefy tropikalnej, w Polsce miałyby małe szanse na przetrwanie - ocenia biolog z IOP PAN w Krakowie. To jednak nie znaczy, że wszystkie rodzime gatunki są bezpieczne.

Tajemnicze spojrzenie Mony Lisy rozkodowane

#zrodlo
Tak zwany efekt Mony Lisy polegający na wrażeniu, że osoba z portretu na nas patrzy, na słynnym obrazie Leonarda da Vinci wcale nie występuje - doszli do wniosku naukowcy po przeanalizowaniu kierunku patrzenia Giocondy. Złudzenie może wynikać z naturalnej potrzeby skupiania uwagi innych - argumentują badacze.

Media o sukcesie chińskiego pojazdu kosmicznego Czang'e 4

Chiński pojazd kosmiczny Czang'e 4 wylądował na niewidocznej z Ziemi półkuli Księżyca - poinformowała Telewizja Centralna Chin. Jest to pierwsze lądowanie pojazdu wysłanego z Ziemi na tej pólkuli.

Sonda New Horizons przesłała zdjęcia obiektu Ultima Thule

Sonda New Horizons przesłała pierwsze wyraźne zdjęcia obiektu Ultima Thule, najbardziej oddalonego od Ziemi ciała niebieskiego, jakie kiedykolwiek zostało zbadane - poinformowała agencja NASA.

Tagi: Sondaże
Źródło: wiadomosci.onet.pl

Nieprzebrane bogactwa w Kosmosie. Nadchodzi era bilionerów?

Coraz głośniej mówi się o eksploatacji surowców zawartych w asteroidach - pisze "Rzeczpospolita". Jest szansa, że wkrótce pojawią się pierwsi bilionerzy?

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Nowy narząd, woda na Marsie, klonowanie małp. Największe odkrycia naukowe 2018 roku

Miniony rok zostanie zapamiętany w nauce z wielu przełomowych odkryć. O części z nich mówili wszyscy, kilkoma ekscytowano się wyłącznie we własnym środowisku. Jak zwykle w wielu przypadkach wyniki wywołały poważne debaty natury etycznej.

Tagi: WOŚP

Sukces sondy New Horizons

Bezzałogowa sonda New Horizons przeleciała w pobliżu planetoidy Ultima Thule - poinformowała o tym amerykańska agencja kosmiczna NASA. Jest to najbardziej odległy od Ziemi obiekt, w pobliżu którego przeleciał statek kosmiczny.

Źródło: wiadomosci.onet.pl

W Krakowie odkryto pierwszy w Europie dowód, że człowiek polował na mamuty

W epoce lodowcowej mieszkańcy dzisiejszej Europy polowali na mamuty za pomocą oszczepów. Pierwszy bezpośredni dowód na to stanowi odkryty w Krakowie fragment krzemiennego grotu sprzed 25 tys. lat, wbitego w żebro mamuta.

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Naukowcy chcą opatentować zastosowanie jednego z grzybów z Puszczy Białowieskiej w walce z rakiem

#zrodlo
Naukowcy z Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku oraz Politechniki Białostockiej, którzy badali zastosowanie grzybów występujących w Puszczy Białowieskiej w leczeniu nowotworów, złożyli wniosek patentowy dotyczący użycia korzeniowca sosnowego w walce z rakiem jelita grubego.

Mikrobiolodzy z UWM wyruszą na Antarktydę

W styczniu dwójka mikrobiologów z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego wyruszy na Antarktydę. Będą tam szukać mikroorganizmów, których potencjał biochemiczny mógłby zostać wykorzystany w medycynie lub w produkcji biopolimerów, a nawet antybiotyków.

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Astronomiczna atrakcja grudnia - nadciąga kometa widoczna gołym okiem

#zrodlo
To może być astronomiczna atrakcja końca roku – 16 grudnia jasna kometa 46P/Wirtanen znajdzie się w odległości zaledwie 11,7 mln km od Ziemi. Wedle przypuszczeń niektórych badaczy może poza miastami być widoczna nawet gołym okiem.

Tagi: Jasło
Źródło: wiadomosci.onet.pl

Koniec świata jaki znamy. Tak może wyglądać Ziemia za kilka dekad

#zrodlo
Dlaczego wszyscy trąbią na okrągło o COP24? Do Polski zjechały się setki gadających głów, jedne trochę bardziej rozpoznawalne, inne mniej. Czy szczyt klimatyczny w Katowicach ma w ogóle jakieś znaczenie i może w jakikolwiek sposób wpłynąć na nasze życie? Otóż ma, dlatego warto trzymać kciuki za wypracowanie konsensusu, umożliwiającego wdrożenie paryskiego porozumienia klimatycznego. Dlaczego to takie ważne?

NASA publikuje zdjęcia z Marsa. Widać m.in. polską flagę

NASA opublikowała zdjęcia przesłane z Marsa przez sondę InSight. Na niektórych można dostrzec polską flagę, umieszczoną - obok flag m.in. USA, Kanady i Francji - na tabliczce na zewnętrznej powłoce lądownika Mars InSight. Jedno z takich zdjęć zamieściła na Twitterze polska firma Astronika zaangażowana w misję.

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Dr hab. Dorota Matuszko: ekstremalne zjawiska pogodowe zebrały więcej ofiar niż wojny

Dalszy wzrost temperatury powietrza może spowodować nasilenie się ekstremalnych zjawisk pogodowych w naszym kraju – mówi w rozmowie z Onetem dr hab. Dorota Matuszko z Zakładu Klimatologii Instytutu Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Chcieć to móc. Wygrywamy walkę z dziurą ozonową

#zrodlo
Jeszcze dwadzieścia parę lat temu nie myśleliśmy tak intensywnie o zmianach klimatu czy o wzrastającej temperaturze na powierzchni naszej planety. Sen z powiek spędzał nam inny problem – gwałtownie przerzedzająca się warstwa ozonowa. Najnowsze badania nie pozostawiają wątpliwości – dzięki wspólnym działaniom w porę zapobiegliśmy katastrofie.

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Najbardziej optymistyczna opowieść współczesnego świata, którą jednak mało kto zna

Jeżeli dorastaliście na przełomie lat 80. i 90. XX wieku, to jest dobra szansa, że dzieciństwo upłynęło wam pod znakiem Teleranka, Alfa, Świata według Bundych i dziury ozonowej. Jak chodzi o tę ostatnią to – tak to pamiętam – mówiono o niej wszędzie bardzo dużo, ale nikt tak naprawdę nie wiedział, o co chodzi.

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Badają asteroidę, która może zagrozić Ziemi

Amerykańska sonda Osiris-Rex dotarła w pobliże asteroidy Bennu, która - według obliczeń - może uderzyć w Ziemię za ok. 160 lat. Naukowcy spodziewają się, że sonda wykryje w niej związki organiczne kluczowe dla powstania życia.

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Raport: media społecznościowe głównym źródłem informacji dla Polaków

Najważniejszych źródłem informacji dla Polaków w wieku w wieku 15 - 64 lat są media społecznościowe. Korzysta z nich codziennie 72 proc. z nich. Dla blisko połowy internet jest główną częścią życia – wynika z najnowszego raportu McKinsey & Company.

Odszyfrowano napis na sygnecie Piłata

Wreszcie udało się odszyfrować napis na sygnecie znalezionym 50 lat temu w ruinach Herodium - informują izraelskie portale. Wskazuje on, że sygnet należał do rzymskiego namiestnika Judei Poncjusza Piłata, który Chrystusa skazał na krzyż.

Tagi: Izrael
Źródło: wiadomosci.onet.pl

Gazy cieplarnianie w natarciu. Nowy rekord

Stężenie szkodliwych gazów cieplarnianych w atmosferze jest tak wysokie jak jeszcze nigdy – wynika z badań Światowej Organizacji Meteorologicznej (WMO). "Nic nie wskazuje na to, aby miało nastąpić odwrócenie tego trendu przyczyniającego się do ocieplenia klimatu, podnoszenia poziomu mórz i zakwaszania oceanów" – czytamy w opublikowanym w czwartek dorocznym biuletynie WMO.

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Kawa czy herbata? Decydują geny?

#zrodlo
Za wrażliwość na smak kofeiny lub innych gorzkich substancji chemicznych może odpowiadać zróżnicowanie genetyczne - informuje "Rzeczpospolita".

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Naukowcy rozważają nową definicję kilograma

Od ponad stu lat fizycznym odnośnikiem do masy równej kilogramowi jest wzorzec z Międzynarodowego Biura Mia i Wag w Sevres pod Paryżem. Niewykluczone jednak, że naukowcy w najbliższy piątek zdecydują się zmienić definicję kilograma i oprzeć ją o stałą Plancka – donosi CNN.

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Naukowcy ostrzegają: pakowane sałaty z bakteriami fekalnymi

Wszystkie opakowania sałat zakupione do badań w supermarketach zawierały bakterie kałowe i bakterie odporne na antybiotyki.

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Niezwykłe zjawisko na naszym niebie. W Polsce pojawi się zorza polarna

Z powodu nasilonej aktywności magnetycznej Słońca w nocy z jutra na czwartek nad polskim niebem widoczna będzie zorza polarna. Będzie można ją obserwować w centralnej i północnej części kraju, z dala od świateł miejskich.

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Grupa Azoty zainwestuje pieniądze w grafen?

#zrodlo
Jak dowiedziała się „Rzeczpospolita”, Grupa Azoty – kontrolowana przez państwo największa krajowa spółka chemiczna – zwróciła się do profesjonalnej firmy o ocenę możliwości zastosowania grafenu w produktach innych niż chemiczne.

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Dłuższa młodość dzięki japońskiej roślinie

Aszitaba czyli Angelica keiskei to pochodząca z japońskiej wyspy Hachijo-jima roślina z rodziny selerowatych. Jest jadana jako warzywo, ale wykorzystują ją również zielarze - wiążą jej stałe spożycie z długowiecznością mieszkańców wyspy. Zainteresowali się nią też naukowcy. Znaleźli w niej pewien związek chemiczny, który poprawia zdrowie komórek i faktycznie może przedłużać młodość.

Tagi: Zdrowie