08.02.2022 23:10
Wirtualna rzeczywistość na rynku konsumenckim jest popularna jak jeszcze nigdy dotąd. Z gogli VR korzysta ponad 3 miliony użytkowników platformy Steam. Powód do zadowolenia ma zwłaszcza Meta (Facebook) z marką Oculus.
Wirtualna rzeczywistość towarzyszy nam już od wielu lat. Podchody robiono do niej jeszcze w ubiegłym wieku chociażby za sprawą rękawic Nintendo Power Glove z 1989 roku czy stacjonarnych gogli Nintendo Boy z 1995 roku. Popularność zyskała jednak dopiero 10 lat temu. Wpierw dzięki headsetowi Oculus Rift, a następnie tańszemu i nie wymagającemu drogiego komputera PlayStation VR od Sony.
Oculus i gogle Quest 2 to król popularności na rynku VR
Sporo osób jednak nadal nie widziało sensu w takiej formie rozrywki, twierdząc, że VR podzieli losy telewizorów 3D. Innymi słowy będzie tylko drogą ciekawostką, która szybko odejdzie w zapomnienie z powodu braku dedykowanych treści i/lub zainteresowania ze strony konsumentów. Najwyraźniej były one w błędzie, bowiem pojawia się coraz więcej graczy łakomych wirtualnej rzeczywistości.
Potwierdzają to najnowsze statystyki "Steam Hardware Survey" ze stycznia 2022. Zgodnie z nimi 2,14% użytkowników platformy ma podłączone do komputera zestawy VR. Daje to to liczbę 3,4 miliona graczy. Jeszcze w grudniu 2021 roku było to 2,95 miliona graczy, a więc widać wyraźną tendencję zwyżkową.
Najpopularniejszym zestawem do wirtualnej rzeczywistości jest Oculus Quest 2 z 2020 roku, który na Steamie posiada 46,02% użytkowników. Dalej mamy Valve Index HDM (2019) z 14,36%, a po piętach depcze mu Oculus Rift S (2019) z 13,10%.
Jeśli spojrzeć na na firmy, a nie konkretne modele to Meta (Facebook) posiada wg. statystyk Steam łącznie 67,3% rynku, Valve ma 14,4% udziałów, HTC 11,2%, zaś Microsoft zaledwie 4,99%. Pojawia się jednak pytanie czy popularność VR się utrzyma? A może to tylko chwilowy skok za sprawą bożonarodzeniowych prezentów?
21.03.2021 15:50
Sony coraz chÄtniej dzieli siÄ z nami informacjami na temat nowej generacji PlayStation VR. W nowym poĹcie na oficjalnym blogu zaprezentowano nowy kontroler.
MoĹźna siÄ byĹo spodziewaÄ, Ĺźe wraz z premierÄ
PlayStation 5 zobaczymy takĹźe nowÄ
wersjÄ PlayStation VR, gogli wirtualnej rzeczywistoĹci Sony. Tak siÄ jednak nie staĹo. Nie oznacza to jednak, Ĺźe projekt zostaĹ porzucony. Nowa wersja PlayStation VR zadebiutuje juĹź niebawem i, jak siÄ okazuje, przyniesie sporo usprawnieĹ w zakresie sterowania.
O ile pierwsza generacja PlayStation VR pozwalaĹa skorzystaÄ albo ze standardowego DualShocka 4, albo PlayStation Move, w nowej wersji dostaniemy dedykowany kontroler, inspirowany rozwiÄ
zaniami znanymi m.in. z Oculus Rift i HTC Vive. BÄdzie siÄ on skĹadaĹ z dwĂłch elementĂłw, po jednym przypisanym dla kaĹźdej dĹoni, na ktĂłry umieszczone zostaĹy gaĹki analogowe i komplet przyciskĂłw.
Co waĹźne, nowy kontroler dla PlayStation VR skorzysta z wielu technologii, ktĂłre zadebiutowaĹy wraz z padem DualSense. Mowa tu o adaptacyjnych triggerach oraz zaawansowanej haptyce. Zostanie on takĹźe wyposaĹźony w funkcjÄ Ĺledzenia ruchu oraz wykrywania dotyku. Jak obiecuje producent na to zapewniÄ jeszcze wiÄkszÄ
immersjÄ podczas korzystania z wirtualnej rzeczywistoĹci.
Niestety nadal nie wiemy, kiedy nowa wersja PlayStation VR trafi do sprzedaĹźy. Jak na razie producent obiecaĹ wyĹÄ
cznie, Ĺźe nowe kontrolery wkrĂłtce trafiÄ
w rÄce developerĂłw, co teĹź jest dobrÄ
wiadomoĹciÄ
- dziÄki temu nie bÄdziemy musieli zbyt dĹugo czekaÄ na gry, korzystajÄ
ce z nowych funkcji.